maandag 1 december 2014

Samen Haken update en veranderingen.

Nieuw plan van aanpak voor Het Samen Haken 2015 project.

We starten met de deken op vrijdag 9 januari.
Iedere week plaats ik het patroon van 1 blog ( 30 x 30 centimeter ) 
 
Er zijn een aantal redenen waarom ik heb besloten om het Samen Haken project anders te gaan aanpakken. Omdat ik onder andere uit het boek de Haakbijbel van Sarah Hazell patronen heb gebruikt in de deken heb je te maken met auteursrecht. Eerlijk gezegd heb ik daar niet aan gedacht toen ik begon met het haken van de deken. Mijn idee was om zoveel mogelijk verschillende steken te gaan gebruiken. En omdat ik die niet allemaal zelf kan/kon bedenken, bovendien denk ik dat het meeste al eens eerder is bedacht, haalde ik de inspiratie overal vandaan.
Misschien is dat een beetje DOM.
Maar de deken is ZO LEUK om te maken dat ik nu een alternatief heb bedacht.
Bovendien is het boek zeker een aanrader en nog veel vaker te gebruiken ook nadat je de deken hebt gehaakt dat ik heb zo ga doen.
 
Misschien moeten jullie nog verlanglijstjes maken met Sint en de Kerstman in aantocht.
Kun je het boek nog op je lijstje zetten.
Ik hoop dat er toch nog veel van jullie zijn die mee gaan doen, en veel nieuwe steken gaan leren, elkaar daar mee helpen wanneer het niet lukt, en tot slot een prachtige deken hebben liggen.
 
Hieronder een lijst van hoe en wat.



Benodigdheden:
* De Haakbijbel van Sarah Hazell (voor € 9,95 te koop bij de boekhandel). Uit dit boek heb ik veel patronen gebruikt om de deken te maken zoals ie is geworden. I.v.m. auteursrecht mag ik de patronen niet zomaar gebruiken.
Niet alle patronen komen uit het boek. Van de rest van de patronen krijg je een duidelijke uitleg op mijn blog http://rosabears.blogspot.nl/ of op de Haak Maar Aan groep.


* Haaknaald 3 1/2 en 4

* 21 bollen Stylecraft Dk acryl garen (6195 meter garen)

Wanneer je de bollen Stylecraft besteld bij Van Katoen krijg je bij aankoop van 20 bollen een Clover Soft Touch haaknaald cadeau. Vermelden kortingscode "Samen Haken"
klik hier op rechtstreeks naar de website te gaan  VAN KATOEN


Ik heb gebruikt de kleuren:

meadow (2x), cream (2x), parchment (2x), mocha (2x), walnut (2x), soft peach (3x), pale rose (3x), plum (3x), grape (2x).

En heb daar een beetje mee gespeeld. Omdat mijn voorkeur uit gaat naar de roze tinten heb ik daar meer van gebruikt dan van b.v. meadow, parchment mocha en walnut.

Zijn dit helemaal jouw kleuren niet kijk dan voor inspiratie op mijn kleuren combi bord op Pinterest
http://nl.pinterest.com/rosabears/crochet-color-combi/

http://nl.pinterest.com/rosabears/colors/



* stuk karton van 30 x 30 centimeter

(Ik heb hierop de blok verdeling getekend, heel gemakkelijk voor het meten van je blokken. Want wanneer je je blokken steeds meet op het vorige blok wat je hebt gehaakt en dit blog wijkt iets af van de juiste afmeting krijg je steeds meer verschillende afmetingen.)

* strijkplank, stoomstrijkijzer, spelden voor het eventueel op maat spannen van je blokken. Wanneer je geen stoomstrijkijzer hebt kun je je blokken ook opspannen en vochtig maken.

Let op: het op maat maken met je stoomstrijkijzer vind ik een eenvoudige manier om wanneer de bloggen iets afwijken van de juiste maat toch 30 x 30 te krijgen


Je speld het blok, met de goede kant naar beneden, op de strijkplank in de juiste maat (HIER GEBRUIK IK OOK HET STUK KARTON VOOR, MAAR HAAL HET ER ONDERUIT VOORDAT IK GA STOMEN), dan hou je je strijkijzer er een centimeter of 2 boven en stoom je er rustig overheen........... HET STRIJKIJZER NIET OP HET HAAKWERK HOUDEN MAAR ERBOVEN !!!!!!!!!!!!











rosabears@live.nl






 


Samen Haken 2015

Stylecraft DK Acryl garen, de kleuren die ik heb gebruikt zijn:

Meadow nr: 1065

Cream nr: 1005

Parchment nr: 1218

Mocha nr: 1064

Walnut nr: 1054

Soft Peach nr: 1240

Pale Rose nr: 1080

Plum nr: 1061

Grape nr: 1067

Natuurlijk kun je de deken haken in je zelfgekozen kleuren.

Ik heb me laten inspireren door de kleuren in mijn huis.

De deken bestaat uit: 36 blokken van 30 x 30 centimeter


Let op: de afmeting van de blokken is 30 x 30 centimeter maar niet elke hand van haken is hetzelfde. Maar uiteindelijk moeten de blokken wel aan elkaar gezet worden en dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de blokken vierkant zijn. Door de blokken op te spannen of op maat te stomen kun je wel een beetje spelen met de afmeting. Ik raad aan om je eerste blog als proefblok te haken, om te kijken of de blokken die jij haakt 30 x 30 centimeter gaan worden. Door meer of minder lossen te haken (ik geef aan bij het patroon met hoeveel lossen je het patroon kunt vergroten of verkleinen) kun je zelf aanpassingen maken.
De maat van de deken: 1.80 x 1.80

Ik heb banen gemaakt maar je kunt de blokken ook kris kras door elkaar heen rangschikken.

De afmetingen van de deken zijn zelf aan te passen naar gelang hoe groot je de deken wilt maken. Groter of kleiner dat kan allemaal.

De deken wordt gehaakt in allerlei verschillende patronen.

En bestaat uit, blokken, grote en kleine grannies, strepen en grote blokken.

Steken die gebruikt worden zijn, lossen, vasten, halve stokjes, stokjes, dubbele stokjes, samengehaakte stokjes, clusters enz.

Mocht je vragen hebben of opmerkingen dit kan via:
http://rosabears.blogspot.nl.


rosabears@live.nl

 


 

 
 

5 opmerkingen:

  1. hallo Marja,

    Wat ziet het er mooi uit! Zit in ieder geval na te denken om mee te doen. Zou je alsjeblieft een tipje van de sluier willen oplichten en alvast een patroontje van een vierkant(tje) willen delen? Dan kan dat als proeflapje gebruikt worden om te kijken welk garen het beste uitkomt.....
    groet! Margé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me leuk om mee te M/Haken, waar plaats u de patronen en in hoeveel weken? kon niet meer info vinden ik kwam per toeval op u blog terecht, de kleuren die u gekozen heeft zijn ook helemaal mijn kleurtjes en laat u de deken zien hoe hij wordt of is het een mysteriecal?
    Groet Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het plan om catamaran katoen te gebruiken. Haaknaald 2 1/5. Kom ik dan wel met de maten uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wildstand gebruiken. Kom ik dan wel uit met de maat?

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...